أخبار عاجلة

فيديو الفنان محمد علي نقطة في بحر عفن عصابة السيسي الحاكمة

بعد أن حقق انتشارًا واسعًا من خلال مقطع فيديو فضح فيه فساد سلطة الانقلاب العسكري، تصدَّر وسم #محمد_علي الذي كشف عن وقائع فساد داخل مشاريع السيسي، قائمة الأكثر تداولًا على “تويتر”. وقال علي- وهو صاحب شركة (أملاك للمقاولات)- في مقطع فيديو نشره، أمس الثلاثاء، على صفحته بموقع فيسبوك: إن شركته تنفذ مشروعات مع القوات المسلحة منذ 15 عامًا، بعد أن اجتاز كافة التحريات الأمنية بنجاح.

وجاء فيديو الفنان محمد علي ليفضح العديد من وقائع الفساد في تشييد قصور واستراحات عبد الفتاح السيسي، وإهدار الجيش المليارات من الجنيهات على مشاريع دون جدوى، منها العاصمة الإدارية، مشيرا إلى عدم سداد الهيئة الهندسية للقوات المسلحة الملايين من مستحقات لشركته وشركات الآخرين، على خلفية تكليفها بتنفيذ فنادق فخمة واستراحات وقصور رئاسية، بالإضافة إلى تدخلات “انتصار”، زوجة السيسي، التي كلّفت الملايين.

سخر “الصقر” قائلا: “#محمد_علي ملوش حق يتكلم عن قصور واستراحات السيسي وأسرته؛ لأن هو الزعيم ولازم يبقى مرتاح في نومه ويفكر بهدوء إزاي يتعب الشعب ده كويس وعلى رواقه ومش عايزين إزعاج بقى.. خلي الريس يفكر في الخازوق الجاي للشعب.. احترموا نفسكم بقى يا إخوان يا ممولين من أنغولًا.”

فى حين أضاف حساب باسم “علي”: “فاكرين الدكتور هشام جنينة ولا نسيتوا.. كشف الفساد.. دلوقتي في السجن وقبل ما يتسجن اتجنن؟ لازم الشعب يفوق بقي من أم الغيبوبة دي والله مش حنلاقي بلد.. مصر غرقت بالديون ولسه بتغرق ودول بينهبوا فيها” .

وتابع “علي” قائلا: “‏لما هشام جنينة قال فيه فساد ٦٠٠ مليار مكنش بيبالغ ‎#محمد_علي”.

Mamdouh Hamza@Mamdouh_Hamza · 7 س

#محمد_علي
يمكن اعتبار ما قاله محمد علي> بلاغ للنائب العام للتحقيق فيما جاء به من أقوال حتي يعلم الشعب الحقيقة

علي@alyaly1414

فكرين الدكتور هشام جنينه ولا نسيتو .. كشف الفساد .. دلوقتي في السجن وقبل ما يتسجن اتجنن !!؟؟ لازم الشعب يفوق بقي من ام الغيبوبه دي والله مش حنلاقي بلد مصر غرقت بالديون ولسه بتغرق ودول بينهبو فيها ..٠٩:٤٥ ص – ٤ سبتمبر ٢٠١٩المعلومات والخصوصية لإعلانات تويترمشاهدة تغريدات علي الأخرى

وكتبت “جارة القمر”: “‏كلام الممثل ‎#محمد_علي.. وبصراحة النهاردة كنت أول مرة أشوفه.. لكن كلامه خلاني في حالة من الصدمة.. الصدمة من كل شيء.. حسيت بمدى الهوان اللي احنا فيه.. احنا أصحاب البلد ليه بنشحت حقوقنا.. وليه بنرقص للحرامي ونقوله تسلم الأيادي كمان؟ ليه؟ اللي هو قاله نقطة في بحر العفن اللي وصلنا ليه”.

الناشط السياسي ممدوح حمزة، علّق على ما قيل بالفيديو قائلا: “يمكن اعتبار ما قاله محمد علي ببلاغ للنائب العام للتحقيق فيما جاء به من أقوال حتى يعلم الشعب الحقيقة”.

Mamdouh Hamza@Mamdouh_Hamza

#محمد_علي
يمكن اعتبار ما قاله محمد علي> بلاغ للنائب العام للتحقيق فيما جاء به من أقوال حتي يعلم الشعب الحقيقة١٬٢٠٩٧:٤٩ ص – ٤ سبتمبر ٢٠١٩المعلومات والخصوصية لإعلانات تويتر٣٩٠ من الأشخاص يتحدثون عن ذلك

الإعلامي والحقوقي هيثم أبو خليل غرد قائلا: “أبواق المخابرات بعد كارثة فيديو #محمد_علي لم نسمع لهم حسًّا ولا نفسًا.. التعليمات صدرت بالتجاهل حتى إشعار آخر.. ينتظر أبو لمونة ودندراوي المتحرش والديهي وموسى والباز وأديب الإشارة حتى ينطلقوا في النباح والتشويش.. المفروض أنهم إعلاميون يعلمون الشعب بالحقيقة لكنهم بلا شرف.. ولا ضمير.. ولا أخلاق”.

أما الصحفية نادية أبو المجد فقالت: “بعدما شاهدت فيديو رجل الأعمال #محمد_علي.. تذكرت المستشار #هشام_جنينة الذي تم التنكيل به وبابنته بعد تقريره عن الفساد لما كان رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات، قبل أن يتم سجنه لاحقا لعلاقته بالفريق سامي عنان.. وعمري ما فهمت هو كان بيفكر ازاي لما كشف الفساد لنظام مرتكب جرائم ضد الإنسانية”.

تبعه الإعلامي أسامة جاويش قائلا: “ربع مليار جنيه مصري لبناء قصر في منطقة المنتزه يسكن فيه السيسي وحرمه انتصار.. بس احنا فقرا أوي.. ومصر مفيش فيها فلوس.. وهتدفع يعني هتدفع.. وهتاكلوا مصر يعني؟ وأنا مش قادر أديك.. شهادة #محمد_علي فاضحة وكاشفة لهذه العصابة الحاكمة”.

وخاطب “حازم عادل” السيسي قائلا: “‏يعني كل شوية تفكرنا إن احنا فقرا أوي وأنت وأصحابك مقضينها فنادق وقصور وشاليهات. #محمد_على #السيسي”. وتعجب “سام” من صمت الدولة بالكامل قائلا: “‏المشكلة دلوقتي إن مفيش أي حد رد ولا الهيئة الهندسية ولا متحدث رسمي للجيش ينفي أي حاجة ولا جهاز مركزي للمحاسبات ولا مجلس شعب يطلب التحقيق في اللي تم.. بلد كاملة غياب وربنا. #محمد_علي”.

Nadia El-Magd ناديا@Nadiaglory

بعدما شاهدت فيديو رجل الأعمال #محمد_علي
تذكرت المستشار #هشام_جنينة الذي تم التنكيل به وبابنته بعد تقريره عن الفساد لما كان رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات قبل أن يتم سجنه لاحقا لعلاقته بالفريق سامي عنان
وعمري مافهمت هو كان بيفكر ازاي لما كشف الفساد لنظام مرتكب جرائم ضد الإنسانية!٥٣٥١٢:٠٣ ص – ٤ سبتمبر ٢٠١٩المعلومات والخصوصية لإعلانات تويتر١٣٤ من الأشخاص يتحدثون عن ذلك

ولخص نبيل النجار: “‏من أهم ما ذكر في الفيديو 1- صرعات بين المؤسسة العسكرية والمخابرات 2- وجود جيش داخل الجيش لصالح رئيس الدولة والحاشية 3- وجود ضباط صغار رافضين ما يحدث داخل المؤسسة.. بخلاف إهدار المال العام والفساد.. بخلاف تدخلات طنط انتصار . #وبكرة_تشوفوا_ما السر #محمد_علي”.

وغرّد أحمد فدى قائلا: “‏للأسف غالبية التركيز في موضوع ‎#محمد_علي فيه مش في اللي قاله من كشف فساد حتى لو عارفينه كونه بيحكي تجربة حقيقية استمرت سنوات، أمر مش بسيط”.

وتوقع “حزين عليكي يا أم الدنيا”: “‏وطبعا السيسي لما ييجي يداري على فضيحة ‎#محمد_علي هايلهي الشعب في قزازة زيت يكبرها أو يزودها”.

عمرو عبد الهادي قال: “أخطر ما جاء في اعتراف #محمد_علي مش فضح سرقات العسكر أو فضح فساد السيسي و#انتصار_السيسي.. عبارة فيه ضباط شرفاء مش عاجبهم خيانة #السيسى.. العبارة دي لوحدها كفيلة تجعل #السيسى يعمل مجزرة للجيش ويفصل آلاف الضباط.. كل واحد سلم على محمد أو يعرفه او يسكن في المنطقة بتاعته أو حتى مر من قدامه”.

وكان أبرز ما قاله الفنان محمد علي في الفيديو: 

السيسي أمر ببناء فندق تابع للمخابرات الحربية في التجمع الخامس بالقاهرة، تتجاوز تكلفته ملياري جنيه، مجاملة لأحد أصدقائه في المخابرات الحربية.

قابلت اللواء شريف صلاح، وهو صديق مقرب من السيسي وطلب من شركتي أن تبدأ على الفور بإنشاء فندق “تريمف” التابع للمخابرات.

قلت للواء شريف إن منطقة التجمع الخامس بها فنادق كثيرة، ولا تحتاج لفندق جديد يتكلف ملياري جنيه، لبعدها عن المناطق السياحية.

القوات المسلحة طلبت مني إرسال المعدات للحفر، وبالفعل بدأت شركتي بالعمل بـ”الإسناد المباشر” دون عقد.

اللواء شريف طلب مني بناء استراحة (فيلا) في المعمورة بالإسكندرية يقضى فيها السيسي إجازة عيد الأضحى بتكلفة 220 مليون جنيه.

السيدة انتصار، زوجة السيسي، طلبت إجراء تعديلات في الاستراحة تكلفت 25 مليون جنيه.

يوجد العديد من ضباط الجيش غير راضين عن تصرفات السيسي وطريقة إدارته للبلاد.

اللواء كامل الوزير، وزير النقل الحالي والرئيس السابق للهيئة الهندسية للقوات المسلحة، من أبرز المسئولين عن إهدار المال العام.

الجيش يتعامل في كل مشروعاته بنظام الإسناد بالأمر المباشر لعدد محدد من الشركات، وهذا أساس الفساد.

الجيش يبتز شركات المقاولات لتنفيذ مشروعات فاشلة دون أي دراسات جدوى، فقط إرضاءً للسيسي.

أطالب القوات المسلحة بـ220 مليون جنيه مستحقات لشركتي، امتنعت عن دفعها.

قمت ببناء عشرات الاستراحات والقصور للسيسي وقادة الجيش.

هربت من مصر وأقيم الآن في أوروبا؛ لأنني لو بقيت في مصر ستلفق لي التهم وسأقدم للمحاكمة.

عن نافذه دمياط

اترك تعليقاً